
I primärvården möter vi ofta oro, förväntningar och ibland krav. Det är de första impulserna – affekterna – som tar plats. Men bakom dem finns alltid något mer: en människa med resurser, hinder och möjligheter. Vår uppgift är att med tålamod och kunskap skilja på det akuta uttrycket och det faktiska behovet.
Man kan se mötet som en korridor av dörrar.
🟩 Vissa behöver öppnas – för att skapa hopp, handlingsutrymme och nya vägar framåt.
🟥 Andra behöver stängas – för att minska osäkerhet och tydliggöra vad som inte är hjälpsamt.
Att öppna dörrar är att erbjuda verktyg: samtalsstöd, strategier för sömn och oro, arbetsanpassningar, fysioterapi.
Att stänga dörrar är att våga säga nej till det som inte hjälper: en sjukskrivning utan medicinsk grund, en utredning som inte tillför något, en remiss som bara skjuter problemet framför sig.
Att behärska både att – öppna och stänga – är en förutsättning för kunna skapa en tydlig riktning mot ökad funktion, delaktighet och hälsa.

Vetenskapen finns i bakgrunden:
🧠 Inlärningsteori visar hur beteenden formas.
💪 Self-efficacy visar hur tilltron till den egna förmågan växer när man får stöd.
🌱 Salutogen teori visar hur begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet påverkar hälsan.
Nu har vi lagt ut ett arbetsmaterial för ”öppna och stänga dörrar”. 👉 Fritt för dig som jobbar i vården