🟢 Gott exempel: Från väntelista till hög tillgänglighet

En vanlig utmaning på många vårdcentraler är att det psykosociala teamet arbetar utifrån en väntelista och har svårt att få loss tider för att täcka det dagliga behovet av nybesök.


Här delar Oskar Tapper leg. Psykolog på vårdcentralen Capio i Hässleholm med sig av hur de hanterade utmaningen att gå från väntetider till hög tillgänglighet och direkttriagering. Tillgängliga tider för bedömningsbesök är en förutsättning för att ha möjlighet att också handlägga patienter med en frågeställning om sjukskrivning.


🟨 Gott exempel från vårdcentralen Capio Hässleholm


“För att få bättre överblick över väntelistan skickades varje vecka ett
meddelande till några patienter i taget. De fick själva höra av sig om de
fortfarande behövde en tid.


Detta gjorde att patienter som mådde bättre, fått hjälp någon annanstans eller
inte längre var intresserade försvann från listan. De som fortfarande behövde
vård hörde av sig och fick en tid för bedömning.


Efter några månader var väntelistan avklarad och verksamheten kunde börja
arbeta med en mer flexibel tidsbokning – med direkttriagering och hög
tillgänglighet.”
— Oskar Tapper, leg. psykolog, Capio Hässleholm

I resursbanken delas Capio Hässleholms stegvisa instruktion för att gå från väntelista till tillgänglighet. Där finns också tips på hur det psykosociala teamet kan arbeta fortlöpande för att bibehålla hög tillgänglighet.